مجله هوگرو

چه لباسی برای مصاحبه کاری بپوشیم؟

شاید بار ها برای شما اتفاق افتاده باشد که برای استخدام شغلی، نیاز به قبول شدن در مصاحبه اولیه کاری داشته باشید و در این شرایط یکی از سوال های که ذهن شما رو به خود مشغول می کند این است که “چه لباسی برای مصاحبه کاری بپوشیم؟!”.
زیرا که اولین برخورد بسیار مهم است و وقتی صحبت از مصاحبه شغلی می شود، ظاهر شما نقش مهمی در ایجاد ذهنیت فردی که قرار است با شما مصاحبه کند را دارد. در برخورد اولیه لباس، زبان بدن و نوع بیانتان جز نکاتی هستند که مورد توجه قرار می گیرید. بنابراین هر چقدر به این نکات توجه داشته باشید، امتیاز مثبتی جهت دریافت شغل مد نظر کسب می کنید. همچنین کارفرما متوجه این موضوع می شود که چقدر این فرصت شغلی را جدی گرفته‌اید. گاهی تصور می شود که استایل های رسمی بهترین گزنیه برای مصاحبه کاری می باشد که باید گفت این تصور غلط است. در این که استایل رسمی یکی از مناسب ترین استایل های کاری می باشد شکی نیست اما باید بدانید که موقعیت مکانی محل کار و نوع شغل در انتخاب لباس بسیار مهم است. در ادامه این مقاله تلاش می کنیم که راهنمای مناسبی در خصوص این دغدغه به شما ارائه دهیم.

نکاتی برای یک مصاحبه موفق

◼ درباره شرکت تحقیق کنید
قبل از مصاحبه، در مورد شرکت تحقیق کنید. این موضوع را می توان اغلب در وب سایت آن شرکت یا تحقیق در خصوص شغل مد نظر که در شرکت ها مختلف دیگری نیز وجود دارد متوجه شوید. البته اگر هیچ اطلاعاتی در مورد محل کار ندارید میتوانید با مراجعه حضوری قبل از مصاحبه متوجه سبک محیط شوید.

◼ نظافت اهمیت دارد
قبل از حضور در مصاحبه کاری مطمئن شوید موها و ریش هایتان مرتب است و اگر مقدار حجم مو و ریشتان مناسب نیست حتما اصلاح کنید. رعایت بهداشت را فراموش نکنید، این نکته در عین حال که ساده به نظر می رسید تاثیر بسیار مثبتی روی روند مصاحبه کاری شما دارد. سعی کنید حتما لباس های انتخابی تمیز باشند یا آن ها را شسته و بعد از خشک شدن حتما اتو بزنید.

◼ راحتی مهم است
همانطور که به مهم بودن انتخاب لباس اشاره کردیم فراموش نکنید که حتما باید احساس راحتی در لباسی که می پوشید داشته باشید. اگر در لباس خود راحت باشید، اعتماد به نفس و آرامش بیشتری خواهید داشت. اکیدا از لباس های که تمرکز شما رو از بین میبرند استفاده نکنید زیرا که تاثیر منفی در روند مصاحبه برای شما ایجاد می کنند.

همچنین از قبل برنامه ریزی کنید، برای مثال شب قبل از مصاحبه لباس خود را آماده کرده تا از استرس لحظه آخری جلوگیری شود.

چگونه برای یک مصاحبه شغلی رسمی لباس بپوشیم

هنگام لباس پوشیدن برای یک مصاحبه شغل رسمی ، ظاهر حرفه ای و شیک مهم است. در اینجا چند نکته برای انتخاب لباس وجود دارد:
1- یک کت و شلوار مناسب در رنگ های خنثی مانند مشکی، سرمه ای یا خاکستری انتخاب کنید.
2- آن را با یک پیراهن مردانه مناسب با رنگ کت ست کنید.
3- مطمئن شوید که کفش هایتان تمیز و براق هستند.
4- اگر شغل دولتی می باشد ظاهر ساده و رسمی به شما کمک فراوان می کند و همچنین استفاده از رنگ های خنثی بهترین گزنیه می باشد و سعی کنید رنگ های خاص انتخاب نکنید و همچنین در صورت امکان از اکسسوری مانند ساعت استفاده کنید.
5- در صورت که محیط کار شما خصوصی می باشد استفاده از کراوات برای این استایل نیز می تواند جلب توجه خاصی را نسبت به شما ایجاد کند.

چگونه برای یک مصاحبه شغلی غیر رسمی لباس بپوشیم

برای مصاحبه شغل های غیر رسمی مانند حوزه های فناوری یا صنعتی یا خرید و فروش یا … اگرچه ممکن است که لباس راحت‌ تر باشد، اما همچنان مهم است که ظاهری مناسب داشته باشید. برای تیپ های غیر رسمی هوشمند این مشاغل می توانید از کت های کژوال، تیشرت، شلوار جین، شلوار کتان، پیراهن های کژوال؛ کفش ها و کتانی های اسپرت و … استفاده کنید. نکته مهم در این استایل ها این است که باید حواستان به تناسب لباس هایتان باشد و خارج از عرف آن شغل نباشد زیرا این مشاغل دسته بندی های مختلفی دارد و برای هر کدام باید نسبت به آن لباس انتخاب کنید.

چگونه برای یک ویدیو یا مصاحبه آنلاین لباس بپوشیم

در عصر دیجیتال، مصاحبه های ویدئویی نسبت به گذشته بیشتر رایج شده است. لباس پوشیدن مناسب برای یک مصاحبه مجازی به همان اندازه مهم است که مصاحبه حضوری اما برای مقایسه نسبت به مصاحبه حضوری، آسان تر است.
باید توجه داشته باشید که رنگ های یکدست و خنثی را انتخاب کنید که با پس زمینه شما در تضاد نباشد. از الگوهای بیش از حد روشن یا منحرف کننده خودداری کنید. طوری لباس بپوشید که انگار حضوری ملاقات می کنید تا حرفه ای بودن را به طرف مقابل منتقل کنید.

نکته پایانی

از عطر و اسپری پرهیز کنید. در زمان حضور در جلسه مصاحبه از عطر، اسپری استفاده نکنید. شاید خودتان نسبت به بوی آن احساس خوبی داشته باشید و اعتماد به نفستان بالا برود، اما باید بدانید که احتمال دارد تمرکز مصاحبه‌کننده بهم بریزد و روند مصاحبه شما به خوبی طی نشود. همچنین باید بدانید که احتمال دارد فرد مصاحبه کننده نسبت به بوی عطر و ادکلن یا اسپری شما آلرژی داشته باشد و این خبری خوبی برای شما نیست.!

سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود تجربه شما در وب سایتمان استفاده می کنیم. با مرور این وب سایت، شما با استفاده از کوکی ها موافقت می کنید.
فروشگاه
حساب من